Ви увійшли як Гость | Група "Гости"
Головна Мій профіль Вихід RSS Середа, 23.08.2017, 22:17                                   

«Школа сприяння здоров’ю: Гармонія. Партнерство. Родинність»
Головна » 2012 » Серпень » 23 » Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012 – 2013 навчальному році
21:03
Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку в 2012 – 2013 навчальному році

 Новий 2012/2013 навчальний рік в освітніх закладах України розпочнеться з урочистостей, присвячених Дню знань. Використання розмаїття етнічних культурних надбань регіонів нашої країни: пісні, вірші, танці – прикрасить свято та надасть можливість скористатись нагодою ознайомлення з особливостями національного складу України. 

Полікультурність майбутнього громадянина виховується шляхом встановлення доброзичливих, позитивних взаємовідносин між учнями різних національностей, відпрацювання навичок поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі, самоповазі та повазі до оточуючих (лист МОНМСУ від 27.07.2012 № 1/9-530 «Щодо виховання сучасного громадянина в полікультурному середовищі засобами позакласної роботи»).

Становлення суверенної держави і громадянського суспільства неможливі без розвитку регіонів з їхнім економічним і культурним розмаїттям.   Наш край – один із них.

Полтавщина  дивної краси куточок України, історія якого сягає глибини тисячоліть. Її небезпідставно називають духовним центром України, маючи на увазі провідну роль краю у процесі національного відродження. Наш край знаний на весь світ як такий, що дав людству понад 800 усесвітньо відомих імен, невтомних трударів, геніальних учених, талановитих митців і письменників, громадських діячів та політиків, життя і праця яких істотно вплинули на розвиток суспільства.

Споконвіку на полтавських родючих чорноземах люди ростили хліб. Нині регіон відомий також своєю розвинутою інфраструктурою і промисловістю, потужним будівельним, нафтогазовидобувним та переробним комплексами, розгалуженими транспортними розв’язками. Сьогоднішнє обличчя й основне багатство Полтавщини - це її люди, які завжди, незважаючи на складнощі становлення держави, зміни у суспільно-політичному житті та політичні вітри, працюють в усіх виробничих сферах, на науковій ниві, розвивають вітчизняну медицину, відроджують національне мистецтво, сприяють оновленню й розквіту рідної землі, є продовжувачами та носіями традицій славних батьків-прадідів.

Згідно з розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 23 липня 2012 року № 328 «Про підготовку та відзначення 75-річчя від дня утворення  Полтавської області» рекомендуємо Перший урок у 2012 – 2013 навчальному році  присвятити 75-річчю утворення Полтавської області.

Метою Першого уроку у 2012 – 2013 навчальному році є:  узагальнення знань історії, культури свого народу, його традицій, звичаїв і обрядів; розуміння важливості української мови як основи духовної культури нації; виховання почуття патріотизму, розвиненої правосвідомості, культури міжетнічних відносин; формування толерантного ставлення до представників інших народностей, шанобливе ставлення до їх культури, релігій, традицій.

Зміст першого уроку в цьому навчальному році слід підпорядковувати реалізації таких завдань:  поглиблення історичної пам`яті про минуле рідного краю і тим самим сприяти вихованню патріотизму учнівської та студентської молоді, зміцненню  громадянських якостей; на прикладах основних подій показати становлення Полтавської області як однієї з провідних областей незалежної Української держави, окреслити її вагому частку в історії, культурі, економіці, науці держави, особливо у галузі кораблебудування; формування в учнів етнічної та національної самосвідомості, мовної культури, духовної єдності населення усіх регіонів області, толерантне ставлення до інших народів, культур і традицій.

Форма проведення Першого уроку, методи, засоби та прийоми роботи мають відповідати віковим особливостям учнів (година спілкування, зустріч, конкурсно-ігрова програма, вікторина, турнір знавців, колективна творча справа, свято-презентація, усний журнал, конкурс-інсценізація, диспут, брейн-ринг, сократівська бесіда, презентація, круглий стіл, прес-конференція, відкрита кафедра, творчий портрет, тематичний діалог, інтелектуальна гра тощо).

Зміст, структура і план проведення уроку має стати творчим доробком кожного вчителя спільно з батьківським та учнівським активом, громадою.

Особливу увагу треба приділити проблемам усебічного розвитку культури міжетнічного спілкування, рішучого подолання проявів націонал-нігілізму та націонал-шовінізму, усунення причин, що їх породжують. Необхідно звернути увагу старшокласників, що свідомий громадянин України є насамперед морально стійкою людиною, яка веде здоровий спосіб життя, є працьовитою, милосердною людиною, без шкідливих звичок тощо.          

 Бажано ознайомити учнів з історією української національної символіки та символікою рідного краю.

У процесі підготовки до Першого уроку для учнів початкової школи важливо добирати матеріал, що сприятиме формуванню здатності дитини усвідомлювати приналежність до української держави, шанувати історію і мову свого народу, поважати батьків, знати культуру свого краю, дотримуватись моральних й етичних норм спілкування.

Оскільки в молодшому віці у дітей домінує образне мислення, враховуючи психофізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, бажано надати перевагу ігровим формам роботи, діалогічному спілкуванню. Під час проведення Першого уроку найхарактернішими можуть бути такі форми роботи: ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова гра, інсценування, гра-бесіда, екскурсія, ігрова вправа, уявна подорож, перекличка повідомлень.

Елементами уроку можуть бути вікторина «Полтавщина в загадках, прислів’ях та приказках», конкурс на кращий віночок пісень рідного краю «Заспіваймо пісню веселеньку», виставка дитячих малюнків тощо.

 Можна познайомити дітей з гербаріями рідного краю, організувати екскурсії в природу – «Зелений світ Полтавщини» тощо.

Використання наочності на Першому уроці в початковій школі є обов’язковим. Такими матеріалами можуть стати репродукції краєвидів Полтавщини, національне вбрання свого регіону, портрети відомих діячів історії, політики, культури, фотокартки самих дітей, їхніх родин.

Зміст уроку для учнів основної школи рекомендуємо спрямувати на формування патріотичних почуттів, національної самосвідомості, правової й політичної культури, усвідомлення взаємозв’язку власної долі з долею Батьківщини, шанобливого ставлення до батьків, учителів, громади, символіки держави та свого краю, архітектурних пам'яток, об'єктів історичного і географічного краєзнавства.

На уроці в основній школі можна започаткувати проектну діяльність під гаслом «Велична і свята моя рідна земля», оголосити проведення акцій, творчих конкурсів пісень, творів, віршів, театральних композицій: «Полтавщина неповторна, єдина, свята», збір інформації «Славні імена Полтавщини» (про видатних діячів минулого та сьогодення рідного краю), турнір шкільних поетів.

Урок для учнів старшої школи доцільно розпочати  коротким екскурсом в історію рідного краю,  висвітлити сучасний спосіб організації життєдіяльності суспільства, спосіб життя і виховання в сім’ї. Підкреслити, що любов до рідного краю, повага до батьків, знання свого родоводу є джерелом, що живить патріотизм молодої людини, її любов до Батьківщини.

Презентація матеріалів про культурно-етнографічні особливості населення Полтавщини, історичні події на її території, світоглядні уявлення, вірування свого регіону через призму загальноукраїнської й світової культури сприятиме формуванню ціннісного ставлення до Батьківщини та свого краю, рідної мови як духовної цінності, активної громадянської позиції, ідентифікації себе з українським народом.

Завданням учителя є максимальне використання потенціалу знань учнів, їхніх творчих здібностей та обдарувань. Педагог повинен звернути увагу на культуру спілкування, стимулювати розвиток гуманних якостей учнів. Вони повинні чітко засвоїти, що кожен має право висловити свою думку і бути почутим.

Підбираючи матеріал до уроку, педагоги повинні врахувати і географічний принцип: використати історію свого села, міста, відомих земляків минулого та сучасності, звернутися до джерел народної пам’яті.

Рекомендуємо на першому уроці розкрити питання розвитку економіки, освіти, охорони здоров’я, духовної культури, туризму, надбань традицій.

Змістовно провести урок допоможуть запрошені гості: учасники історичних подій, політичні діячі, письменники, знавці і шанувальники історії рідного краю, вчені.

 З метою підвищення емоційного сприйняття у процесі проведення  Першого уроку рекомендується використовувати музичні та літературні твори, відеоролики, мультимедійні презентації, фрагменти документальних фільмів, які висвітлюють минуле та сьогодення Полтавщини, рідного міста, селища, села.

Учителю варто звернути увагу на додаткове святкове оформлення класної кімнати, залучити до роботи учнів, батьків.

 У бібліотеках закладів освіти рекомендуємо організувати  ілюстровані виставки художньої та мемуарної літератури, присвячені  75-річчю утворення Полтавської області.

Результатом уроку повинно стати розуміння учнями, що історія Полтавщини не проста, яка йдучи тернистими шляхами, через століття крізь сутінки бездержавності та колючий дріт дозволила миколаївцям пронесли почуття національної ідентичності та єдності.


Переглядів: 728 | Додав: Bunny | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]